SPORTSPLAN
TRENER

TRENINGSMILJØ OG TRENINGSKULTUR

Læringsmiljø og treningskultur handler om de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene som har betydning for læring, helse og trivsel.

Det å være i gode utviklingsmiljøer er en viktig faktor for muligheten til å oppleve mestring, trivsel og utvikling og dermed for læring og prestasjonsutvikling.

Forskning viser: for å lære og prestere bra, må vi ha det bra!
Det er vanskelig å lære, prøve nye ting, ta sjanser og utfolde seg dersom man er utrygg, ikke kjenner de andre godt, får kjeft hvis man gjør feil osv.

Derfor er det viktig å bygge gode relasjoner, jobbe for inkludering, skape en «vi-kultur» fremfor en «jeg-kultur».

Treneren er den personen som legger rammen for holdninger og verdier miljøet og klubben og treneren egen oppførsel påvirker utøvernes verdier. Med dette som utgangspunkt er det viktig at treneren jobber for at utøveren skal føle at:

  • Treneren er en person utøveren kan stole på

  • Treneren skaper trygghet og tillit i idrettsmiljøet

  • Treneren bidrar til å fremme trivsel innen idretten

  • Treneren er ydmyk, lyttende, åpen og ærlig

  • Treneren viser respekt, toleranse og rettferdighet

  • Treneren holder seg oppdatert og deltar på trenerkurs

  • Treneren viser omsorg og interesse også for utøvere som er skadet eller syke

  • Treneren er samarbeidsvillig overfor andre utøvere, trenere og ledere