SPORTSPLAN
TRENER
Inkluderende og
trygt treningsmiljø
Læringsmiljø og treningskultur handler om de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene som har betydning for læring, helse og trivsel. Det å være i gode utviklingsmiljøer er en viktig faktor for muligheten til å oppleve mestring, trivsel og utvikling og dermed for læring og prestasjonsutvikling.
Det er vanskelig å lære, prøve nye ting, ta sjanser og utfolde seg dersom man er utrygg, ikke kjenner de andre godt, får kjeft hvis man gjør feil osv. Derfor er det viktig å bygge gode relasjoner, jobbe for inkludering, skape en «vi-kultur» fremfor en «jeg-kultur». Jeg-sentrert kultur kjennetegnes av en konkurranseorientert kultur med medlemmer som er mest opptatt av seg selv og det å få tilfredsstilt egne behov, uten å ta hensyn til andre. En vi-sentrert kultur derimot kjennetegnes av deltakere som støtter og hjelper hverandre, som er oppmuntrende og tar hensyn til andres meninger og behov.
Viktige faktorer og strategier som forskning viser har betydning for kvaliteten på treningsmiljøet:
deltagelse i et sosialt og faglig felleskap→ bygg vi’ kultur, tilhørighet og skap trygghet
relasjoner til lagkamerater og trenere → vær bevisst etikk, inkludering og tilhørighet, samt sørg for fravær av konflikt, mobbing og forskjellsbehandling
treningsledelse og trenerrollen → ha bevisste trenere og klubb med kompetanse og profesjonalitet
hvilke normer, regler og verdier som gjelder → vær verdibevisste og etterlev verdier i praksis
hvilke krav som stilles til spillerne → ha klare mål og mestringsforventning, ha tro på hver enkelt og still individualiserte krav til alle uavhengig av nivå
hvilke tilbakemeldinger vi gir → gir tilbakemeldinger som er konkrete, positive, konstruktive, rettet mot kontrollerbare og idrettsfaglige aspekter som innsats og strategi
Profesjonell kultur og aktiv ledelse → sørg for å være i må ha en veldrevet klubb
det fysiske miljøet og treningsfasiliteter → tilrettelegg for gode rammefaktorer som hallkvalitet, treningstid, utstyr, sosiale møteplasser, og annen infrastruktur m.m.