Sportsplan
SPILLER
Utviklingstrapp
I de fleste idretter i dag benyttes en utviklingstrapp som gir anbefalinger om hva som er viktig å trene på i de ulike fasene av et utviklingsløp. Bruk av en utviklingstrapp vil kunne gi et langsiktig utviklingsløp fra første treningssår. Trening i samsvar med prinsipper og metoder i utviklingstrappa øker mulighetene for at flere unge utøvere får oppleve en treningshverdag preget av utviklingsfokus og sunn balanse mellom utfordring og mestring i tråd med Nittedal Wolves grunnverdier.
Mer detaljer her
-
Tekniske ferdigheter er evnen til å gjøre noe bra; ekspertise. Vi snakker gjerne om ferdighet som evnen til å utføre en motorisk aktivitet for å nå en bestemt målsetning, noe som igjen bygger på evne til bevegelseskontroll og kroppsbevissthet. Man kan også si at ferdighet er evnen til å utføre/løse og repetere en kompleks bevegelsesoppgave gjennom bruk av ulike tilpassede teknikker. I innebandy kan vi si at teknikk er den enkelte utøveres bevegelsesløsning, og at god teknikk i innebandy er en funksjonell løsning av bevegelsesoppgavene i spillet. Teknikk handler altså om bevegelse, og om hvilke bevegelser vi bruker for å løse de utfordringene som spillet gir oss. escription text goes here
-
Taktiske ferdigheter er hva spilleren velger å gjøre i enhver situasjon som oppstår. Valget tas i forhold til hvordan medspillere og motspillere agerer. Valgene kan være med eller uten ball, ut fra hva situasjonen tilsier. I tillegg har vi i innebandy noe vi kan kalle relasjonelle ferdigheter. Det er innebandykvalitet som oppstår i samspill med mellom to eller flere spillere. Ingen kan fullt ut vise sin kvalitet som innebandyspillere på egenhånd.
-
Fysiske ferdigheter er en viktig forutsetning for å kunne utføre de tekniske ferdighetene på en god og hensiktsmessig måte og til å skape effektive bevegelsesløsninger i ulike situasjoner på innebandybanen. Fysisk trening er en prosess som stimulerer flest mulig av de egenskapene som påvirker spillerens prestasjoner på banen i kamp. Målet er å påvirke hele personen og bidra til å vedlikeholde eller bedre den idrettsspesifikke prestasjonsevnen på en måte som gir varig endring og glede.
Fra 14 år vil fysiske tester bli utført to ganger per sesong. Testresultater skal brukes inn i planlegging og tilrettelegging og inn i utviklingssamtaler (link til utviklingssamtaler i klubbdelen) for å se på utvikling fra en test til en neste. Testing skal ha individuelt fokus på forbedring på egen prestasjon og organiseres som en fin og sosial dag.
Forslag til tester:
- 3000m/Beep - eventuelt begge
- Stille lengde
- 10 m
- 40 m
- KassehoppVikingen som U19 og Senior landslag gjennomfører består av følgende tester:
Testen består av 8 øvelser, som gjennomføres i en gitt rekkefølge:
- Beep-test
- Hexagonal Obstacle
- Stille lengde - CMJ (a) spensttest
- 5 meter sprint
- 10 meter sprint
- Chins
- 90 sekunder kassehoppVikingen – Innebandy (bandyforbundet.no)
-
Å trene på å utvikle mentale ferdigheter vil ofte hjelpe utøveren til å bedre kunne dra nytte av de fysiske, tekniske eller taktiske ferdighetene som utøveren allerede besitter eller ønsker å tilegne seg. For de aller yngste handler det å utvikle mentale ferdigheter om å skape et positivt selvbilde, samt skape en god relasjon i laget hvor glede, trivsel, trygghet og mestring står sentralt. Derfor vil en sentral del av arbeidet med mentale ferdigheter også handle om å bygge god lagfølelse og samhold i laget. Et lag der spillere tar vare på hverandre og viser empati, samtidig som man stiller krav til hverandre gjennom treningen vil være med på å bygge gode prestasjoner.
Fra ungdomsalder og oppover skal mental tening inngå som fast del av treingen og inngå i semesterplan.
-
Antall treninger i uka: 1-2
Kamper: 6-7 minirunder i løpet av sesongen (3-4 kamper per runde) med jevne lag, rullere på posisjoner inkl. målvakt.
Mål:
-Alle er velkomne!
- Skape trygghet, harmoni og glede.
- Utvikle spillernes grunnferdigheter.
- Fokus på bevegelse og kølleteknikk.
Trening:
God trening for denne årsklassen skal være planlagt, allsidig, variert og kontinuerlig. Stasjonstrening er en effektiv måte og organisere treningene. Treneren med egne gode ferdigheter viser øvelsen og spillerne prøver selv deretter. Tilpass øvelsene, fra det lette til det vanskeligere. Barn trenger å lykkes! Nivåtilpasning til en viss grad for givende treninger, stimulans og glede. Konkurrere! Hovedtrener skal ha god dialog med inntilliggende årsklasser for samtrening.
Treningstiden fordeler vi:
40-50 % tekniske ferdigheter
50-60 % smålagsspill
0 % kamplike øvelser
0 % målvaktøvelser
-
Antall treninger i uka: 2
Kamper: I gjennomsnitt hver 14.dag. Spiller ofte flere kamper på en dag. Jevne lag.
Mål:
- Skape trygghet, harmoni og glede.
- Alle er velkomne!
- Utvikle spillernes grunnferdigheter med fokus på bevegelse og kølleteknikk.
- Få bedre spilleforståelse for spill på stor bane.
- Forberede for U12 spill
Trening:
God trening for denne årsklassen skal være planlagt, individtilpasset, allsidig, variert og kontinuerlig. Nivåtilpasning og differensiering til en viss grad for givende treninger, stimulans og glede. Konkurrere! Hovedtrener skal ha god dialog med inntilliggende årsklasser for samtrening.
Treningstiden fordeler vi:
40-50 % tekniske ferdigheter
50-60 % smålagsspill
0 % kamplike øvelser
0 % målvaktøvelser
-
Antall treninger i uka: 2-3.
Fysisk trening: 2 ganger per uke integrert med trening.
Dette kan legges til før treningen (30 min) - utendørs eller i andre deler av hallen.
Teori: 1 gang per uke integrert med trening.
Spillerne får innføring i spillsystemer (2-1-2, 2-2-1 og 1-3-1)
Kamper: I gjennomsnitt 1 gang per uke
Alle skal få tilbud om å spille omtrent like mange kamper gjennom sesongen, men det kan variere hvilket nivå en tas ut til ifht prinsipp om jevnbyrdighet og mestring. Eventuelle kamper med andre årsklasser er unntak. Alle spiller tilnærmet like mye i kamp. Spillere kan tilbys å spille kamper med eldre årskull, men her skal regler for hospitering og lån av spillere til kamp legges til grunn (link hospiteringsregler).
2-3 cuper i sesongen per spiller.
Mål:
- Skape trygghet, mestring, utfordring og tilhørighet
- Utvikle spillernes spilleforståelse og den individuelle taktikken
-«Den gyldne alderen» (10-12 år). Koordinasjon og hurtighet prioriteres.
- Forberede spillerne fysisk og mentalt før 13 års spill.
Trening:
Differensiere, nivåtilpasse (jevnbyrdighet), motivere, stimulere og utvikle spillerne. Legge inn treningsmomenter som krever oppmerksomhet, konsentrasjon, treningsdisiplin, nøyaktighet og repetisjoner. Konkurranse!
Hurtighetstrening prioriteres. «Eie ballen». Skape trygghet, kølleteknikk, beskytte ball, kommunisere, gjenvinne ball.
Egentrening — Innebandylekse i sommerferien.
Treningstiden fordeler vi:
30-40 % tekniske ferdigheter (inkl. FYS)
40-50 % spill/smålagsspill
10-20 % kamplike øvelser (inkl. teori)
5 % målvaktøvelser
Individuelle utviklingssamtaler: minimum en gang per sesong.
-
Seriespill 15+
Antall treninger i uka: 2-3.
Fysisk trening: 2 ganger per uke i forbindelse med trening.
Det bør legges til fysisktreningen (30 min) før eller etter halltid - utendørs eller i andre deler av hallen.
Teori: 1 gang per uke i forbindelse med trening.
Spillerne trener på spillsystemer (2-1-2 og 2-2-1, eventuelt også 1-3-1) – på seniornivå bør spillere minimum beherske 2-1-2 og 2-2-1. Kunne variere presshøyde, benytte seg av høyt eller lavt press i de ulike spillestilene. Om lagets forutsetninger tilsier det, bruke styrepress for å vinne ball.
Kamper: I gjennomsnitt 1 gang per uke
Alle skal få tilbud om å spille omtrent like mange kamper gjennom sesongen, men det kan variere hvilket nivå en tas ut til ifht prinsipp om jevnbyrdighet og mestring. Eventuelle kamper med andre årsklasser er unntak. Alle spiller tilnærmet like mye i kamp. Spillere kan tilbys å spille kamper med eldre årskull, men her skal regler for hospitering og lån av spillere til kamp legges til grunn (link hospiteringsregler).
2-3 cuper i sesongen per spiller.
Mål:
Skape trygghet, mestring, utfordring og tilhørighet
Utvikle spillernes spilleforståelse og den individuelle taktikken
Koordinasjon og hurtighet prioriteres.
Utvikle spillerne fysisk og mentalt
Skape god treningskultur.
Forberede spillere til U19
Trening:
Differensiere, nivåtilpasse (jevnbyrdighet), motivere, stimulere og utvikle spillerne. Legge inn treningsmomenter som krever oppmerksomhet, konsentrasjon, treningsdisiplin, nøyaktighet og repetisjoner. Konkurranse!
Hurtighetstrening prioriteres. Øvelser for å kunne kontrollere ballen i høy fart, skudd, mottak/medtak og pasningsteknikk. I øvelser ha teknisk fokus på riktig posisjonering, fordelaktig fotstilling og plassering av kølle Skape trygghet, kølleteknikk, beskytte ball, kommunisere, gjenvinne ball. Øvelser der spillere må ta hurtige valg og skaffe seg overblikk, forsvar - presse i samhandling, takle, og angrep - skyte, utfordre, spille ball og løp.
Egentrening — legges opp til fysisk og teknisk egentrening i sommerferien, 2-4 ganger per uke.
Treningstiden fordeles:
30-40 % tekniske ferdigheter (inkl. FYS)
40-50 % spill/smålagsspill
10-20 % kamplike øvelser (inkl. teori)
5 % målvaktøvelser
Individuelle utviklingssamtaler: minimum en gang per sesong.
-
Målvakttrening har høy prioritet i klubben. For de yngre årsklassene skal målvaktstrening tilbys av lagets trenere. Det er viktig at alle spillerne i laget skal få prøve seg på trening i målvaktutstyr.
Vi skal hver sesong fra 12 år og oppover gi våre målvakter et ekstra treningstilbud.
Det er også en ambisjon at alle lag har en målvaktansvarlig med relevant trenerkompetanse.
(her må en del til fra det svenske systemet legges inn nå tilpasset og oversatt)