Relativ alderseffekt

Relativ alderseffekt kommer til uttrykk i graden av biologisk modning hos barn og unge, avhengig av når på året de er født.  Det er en tendens til at de som er født tidlig på året er mer fysisk og motorisk modne enn de som i samme fødselsår, er født sent på året. Vi vet også at oppstarten av puberteten, fysiske endringer, sosial og mental modning i løpet av puberteten inntreffer til ulik alder og har ulik varighet fra individ til individ. I tillegg er det forskjeller mellom kjønnene.

Forskjell for oppstarten av puberteten kan variere med over tre år mellom individer. Virkningene av de endringer som puberteten medfører, kan derfor oppleves ulikt i forhold til de unges kronologiske alder.

Trenere må kjenne til betydningen av den relative aldersfaktoren der unge som er født tidlig i et år kan være utviklingsmessig lang foran de som er født sent på året selv om de er like gamle i kronologisk alder. Ulikheter i utviklingsnivå blant utøvere som har samme kronologiske alder, skaper store utfordringer i forhold til treneres evne til å differensiere aktivitet i idretten. Disse utfordringene kan i praksis være vanskelige å håndtere fordi aktivitetene oftest er organisert med utgangspunkt i utøvernes kronologiske alder.

Flere studier har til og med vist at om en «underdog» får like god oppfølging som et «stortalent» fra ung alder, ville vedkommende trolig ha best sjanse til å lykkes. Årsaken er at ulike ungdommer starter vekstspurten til så ulik tid, og den hormonelt styrte veksten betyr svært mye for både spenst, fart, styrke og utholdenhet. – Når tidspunktet for «take-off» og pubertet kan variere med flere år, vil målinger av for eksempel 12-åringer treffe dårlig. Tilsvarende blir fysiske tester ved opptak til idretts-ungdomsskoler meningsløst, sier Grendstad.
— Halvard Nicolai Grendstad, phd fysisk prestasjonsevne
  • Utvelgelsen av talenter tidlig i tenårene er en krevende øvelse, og det er lite treffsikkert å se på fysisk prestasjon. Dette skyldes den enorme variasjonen i vekst og modning mellom barn i ungdomsskolealder. Det finnes allikevel noen metoder som kan gjøre vurderingen mer rettferdig. Dette er noe av det du kan høre mer om i den 38. episoden av NIH-podden, der Halvard Nikolai Grendstad er gjest. Han er stipendiat ved Institutt for fysisk prestasjonsevne og har spesialisert seg på trening, vekst og modning hos barn.

    Hør podcasten med Grendstad her