Policy for å skape en god balanse mellom bredde og topp

Klubbens visjon er «alle skal med». Barn modnes, lærer og utvikler seg i ulikt tempo. På et årstrinn finner en stor variasjon i modning, motivasjon og ferdighetsnivå. Denne «variasjonen» forandres kontinuerlig, og vi voksne må være tålmodige. Ved å være utviklingsorientert og følge «utviklingstrappa» til alle spillerne tett, får vi med flest mulig, best mulig og lengst mulig.

Ved å ha mangfold i hvert lag på årstrinnet vil vi bidra til både trygghet (spille med kamerater) og utfordringer (spille med dem som har kommet lenger) og ansvar ( spille med og hjelpe dem som ikke har kommet så langt i ferdighetsutviklingen). Utgangspunktet for mestring vil da være godt.

Lagene i Nittedal wolves skal derfor settes sammen etter kriteriene vennskap og mangfold i ferdigheter. Dette forutsetter at klubben organiserer treninger og kampplaner for hele årstrinnet. Klubben skal ikke sette sammen de «beste per dato» på ett toppet lag og «resten» på andre- og tredjelag.

I stedet vil Nittedal Wolves tilby, i samarbeid med både forbund og eksterne aktører, ekstra tilbud om ivrig trening og topptilbud på tvers av alderstrinn for å få tilpassede utfordringer til alle. Men dette skal komme i tillegg til, og ikke i stedet for grunntilbudet for alle som skal utgjøre klubbens grunnmur. I grunnmuren skal det legges vekt på:

-          Variasjon og allsidighet

-          Tilpassede og differensierte treninger

-          Jevnbyrdighet og nivåtilpasning i trening og kamptilbud

  • Variert trening innebærer at spilleren blir allsidig trent, hvilket er en fordel for innebandykarrieren over tid. Nittedal Wolves vil oppmuntre sine spillere til å holde på med flere ulike idretter.

    Når spilleren kommer opp i tenårene (G/J13) stiller klubben gradvis høyere krav til tilstedeværelse ved trening og lagaktiviteter. Tilstedeværelse vil inngå som en av flere elementer da det kommer til laguttak til seriekamper og cuper. Spillere som er aktive i andre idretter parallelt bør holde god dialog med hovedtreneren for å finne gode løsninger.

    En talentfull og ambisiøs spiller som også er aktiv i annen idrett skal gis en mulighet til å spille på høyt nivå hele veien opp til junioralder ved at trenerne i de ulike idrettene har kontakt og utarbeider et opplegg

  • Differensiering handler om hvordan vi kan dele inn treningsgruppa og tilpasse treningen til den enkelte. Differensiering skal underbygge spillvisjonen om "fleraksjonsprinsippet", dvs. antall handlinger/tidsenhet. Innebandy spillet i Nittedal Wolves skal forankres i høyt tempo og klubben skal forsøke å skape et utviklingsmiljø der så mange som mulig er involvert i så mange moment som mulig.

    For det første: Alle trenger ikke å gjøre det samme på trening. Når vi driver pasningstrening, kan vi variere avstand og pasningstype etter de ulike spillernes erfaring og nivå. Vi kan organisere tre øvelser med ulik vanskelighetsgrad og fordele spillerne ut fra hva de har mest behov for. Eller vi kan la noen drive skuddtrening mens andre arbeider med pasninger.

    For det andre: Differensiering handler ikke først og fremst om å dele gruppa inn i «de gode» og «de mindre gode». Innebandyferdighet er sammensatt, og spillerne kan ha ulike styrker: Noen er hurtige, andre taklingssterke, andre igjen kan være tekniske med ball eller ha stor arbeidskapasitet. Og laget har bruk for ulike typer! Differensiering vil si å ta utgangspunkt i den enkeltes styrker og/eller svakheter og å lete etter måter å organisere treningen på som er gunstig både for den enkelte og for laget.

    Tips til differensiering i praksis:

    Differensiering er å individualisere treningen innenfor rammen av laget. Treneren bør tenke differensiering både når det gjelder organisering, øvelsesutvalg og læringsmomenter. Målet er å oppnå både trivsel og ferdighetsutvikling for alle – både for dem som har kommet langt, og for dem som ikke har kommet så langt i sin utvikling. Å gjøre dette på en god måte der alle opplever mestring og nivåforskjeller blir mindre synlig krever både planlegging, utprøving og øving fra trenerens side. Husk: Start i det små, og differensier i deler av økta. Noen strategier kan være:

     Vi tilpasser spillsituasjonen slik at vanskelighetsgraden for spillerne er ulik. Spillere med liten erfaringsbakgrunn må få mye tid og rom for å se alternativene. Spillere med større erfaringsbakgrunn må få mindre tid og rom for at de skal utvikle seg.

     Vi tilpasser ved å forenkle eller øke kompleksitet. Forenkle spillsituasjonen gjennom å bruke færre spillere, senke tempo eller krav til teknikk eller øke vice versa.

     Vi kan forsterke/øker kompleksitet gjennom å legge inn betingelser i spillet, for eksempel touchbegrensninger, sonespill eller vice versa

    Vi differensierer ved å gi individuelle ting å ha fokus på/øve på og ved å stille ulike krav ved utførelse av øvelser/teknikk/spill. VI kan også differensiere ved å gi ulik tilbakemelding.

    Vi differensierer ved å rullere i sammensetning av grupper der det er mulig å sette sammen på tvers av nivå på trening og kamp og ved å gruppere etter nivå der dette vil være mest hensiktsmessig på trening. Også i kampinvitasjon kan det rulleres noe etter motstandernivå eller ved å melde på flere lag i ulikt serienivå.

    Vi kan differensiere i påmelding/ambisjonsnivå der spillerne selv melder seg på. For eksempel antall treninger i uka en forplikter seg til, «ivrig» trening, ekstra seriespill opp et nivå og ekstra turneringer. Dette er å differensiere på motivasjon, krav og ambisjonsnivå. Viktig prinsipp her er at det er spilleren selv som melder seg på og det er ikke nivåbestemt av trenere som selekterer etter ferdighetsnivå, såkalt topping.

  • Jevnbyrdighet i motstand vil fremme både mestring og ferdighetsutvikling. Når vi spiller mot noen som er langt bedre enn oss, opplever vi lite mestring siden vi sjelden får til det vi prøver på. Er vi på den andre siden totalt overlegne motstanderen, er det altfor lett å få til det vi prøver på. Det kan gi mestringsfølelse, men fører i liten grad til læring og utvikling. Jevnbyrdighet mellom spillere og lagene gir alle parter en bedre tilpasset utfordring. Jevnbyrdighet og differensiering henger sammen.

    Nivåtilpasningen skal være dynamisk og våre spillere skal også trene på å spille sammen på ulike utviklingsnivå. Nivåtilpasning skal skje innenfor barneidrettsbestemmelsene og innebandyens regelverk.

    Betydningen av jevnbyrdighet gjelder både på lags- og individnivå: Det at motstanden er hensiktsmessig tilpasset, gir de beste betingelsene for individuell utvikling.

    Trenere kan overføre dette til hallen: Hvordan skape jevnbyrdig motstand i spilløvelser?

    Hvordan balansere forutsetninger og utfordringer når vi trener på delferdigheter?

    Hvordan differensiere på ulike måter slik at den enkelte og gruppa møter omgivelser og betingelser som er godt tilpasset spillernes ferdigheter?

    Husk at innebandy dreier seg om å mestre motstand. En av trenerens utfordringer er derfor å skape jevnbyrdige spill - motspill- situasjoner på trening.

    Det hjelper lite å ha jevnbyrdige lag innad hvis lagene vi møter har kommet mye lenger eller nettopp har startet sin innebandyaktivitet. Å velge rett serienivå er ofte avgjørende for jevnbyrdighet i kampen. Erfaring fra tidligere sesonger må være det viktigste kriteriet ved påmelding. Vant dere nesten alle kampene i fjor, er det naturlig å melde laget på det høyeste nivået. Har fjorårets resultater gitt en god blanding av både seiere, uavgjort og tap, er et nivå på «midten» det nivået dere sannsynligvis bør delta på. Ga fjorårets resultater flest tap, gir det laveste nivået de beste forutsetningene for jevne og gode kamper.

    Spilletid:

    Spillerne skal spille mye når kampen er i gang. Det er åpenbart mer moro å spille enn å se innebandy fra sidelinja. Pass på å ikke ha for mange innbyttere. Vær åpen og ærlig i kommunikasjon i forhold til forventning og realitet om spilletid (fra 15 år). I stedet for å være en trygg veileder og motivator må da laglederen/treneren konsentrere seg om å styre innbyttene i kampen. Om nettopp din klubb lykkes med å få til ekstra lag, har dere bedre mulighet for å gi mange spillere mer spilletid. Dette er langt bedre enn om spillerne dine sitter størsteparten av tiden på sidelinja. Og forskjellen på læring og utviklingsmuligheter kan være enorm.

    Påmelding til seriespill:

    Lagets hovedtrener tar i dialog med sportslig leder beslutning om hvilke(n) serie(r) laget skal spille i.

    Når påmelding til seriespill gjøres er målsettingen at alle spillerne i årsklassen skal få tilbud om å spille tilnærmet like mange kamper. Hvor mange lag som meldes på er avhengig av mange forhold, som f.eks. antall tilgjengelige spillere i hvert lag, muligheten/behovet for samarbeid mellom lagene og forskjell i nivå innad i laget. Vi holder på med utvikling av spillere og da er det viktig at spillerne får spille og utvikle seg på et nivå som er tilpasset for han/henne. Selv om målsettingen er like mange kamper for alle gjennom sesongen så er det ikke sikkert det blir slik på grunn av flere ulike omstendigheter som f.eks. skader og sykdom.

    Hospitering og lån av spillere til kamp må også tas i betrakting i den totale kabalen i sesongplanleggingen. Noen spillere vil få tilbud om å spille med inntilliggende årsklasser som kommer til å påvirke antallet kamper de spiller. Fra 13 år øker kravet til nærvær, innstilling og utvikling. Barneidrettsbestemmelsene og Bandyforbundets regelverk skal være førende for klubbens praksis.

    Ekstratilbud i trening og kamp

    Vi anbefaler fra tolv års alder muligheten til å melde på et ekstra lag i årsklassen over. Kriteriene for å være med bør være modning i «hodet og kroppen», fair play og treningsiver. Ekstratilbudet skal ikke være et eksklusivt tilbud til noen få, men trenerne bruker laget som en motivasjonsfaktor for innsats, trening og utvikling. Etablering av slike lag krever god kommunikasjon mellom klubb, trenere, foreldre og spillere. Årstrinnslagene prioriteres alltid foran ekstratilbudet og de som skal delta på «ivrig» tilbud må da forplikte seg til totalt sett flere treninger og kamper per uke.